01-08 Atherton Tablelands - Lake Tinaroo

1 augustus 2017 - Lake Tinaroo, Australië

Vanmorgen hebben de meiden lekker uitgeslapen. Zo'n reisdag als gisteren (en gelijk een paar watervallen bezoeken) is best vermoeiend ook al zitten we maar stil in de auto. Om 09:50 zijn we bij de weg gaan zitten om te wachten tot Marthel en Mariel met de kids langs zouden de rijden. Nog even uitzwaaien want wij zullen elkaar vanaf dat moment zeker niet meer zien in Australië want zijn gaan door naar Cairns en wij blijven hier nog een dag waarna wij verder doorreizen Port Douglas ten noorden van Cairns. Om 10:05 kwamen ze langs en hebben we nog even gekletst voordat we ze uit hebben gezwaaid. Daarna zijn wij in de auto gestapt en op ons gemak naar Atherton gereden om eerst nog wat eten en drinken in te slaan voordat we er op uit zouden gaan.
Het eerste dat op de planning stond was het bezichtigen van een Curtain Fig tree. Dat is een mega grote en brede boom. Eigenlijk is dat een boomzaadje dat zich nestelt in een al bestaande boom en langzaam aan steeds meer wortels naar beneden schiet waarna na verloop van tijd de originele boom doodgaat en de Curtain Fig tree doorgroeit (zie de foto's). Deze fig tree bomen kunnen wel 500 tot 800 jaar oud worden. Na ons bezoekje aan de Curtain Fig tree stond toch wel het klapstuk van de dag op de planning, het vogelbekdier of te wel de Platypus te gaan spotten in een riviertje bij Yungaburra. Dat bleek hetzelfde riviertje te zijn waar Es en Nord samen met Marcel en Lianne in 2002 ook zijn geweest (wij zaten toen in een motel op 100 meter afstand van het riviertje). Het duurde even voor we er één zagen maar toen ging het goed los. We zagen de één naar de ander. De meiden waren in extase. Zie de foto's die gaan of al zijn geüpload!!!! Wat zijn het toch fantastische diertjes want groot zijn ze niet hoor. Ze worden maar 45 tot 60 centimeter groot. Toch wel heel bijzonder om ze te zien want ze komen alleen in Oost Australië en Tasmania voor. Na het bezichtigen van de platypussen hahaha zijn we Yungaburra nog even in gegaan om een paar foto's te maken van het motel waar we in 2002 zijn geweest en het restaurantje waar we toen hebben gegeten waar je ook je eigen drankje mee naartoe mag nemen, BYO (bring your own). Dat restaurantje was toen een van de weinige restaurantjes maar nu zijn er velen. Yungaburra is flink gegroet sinds 2002. We hebben nog even bij het informatie punt met een medewerker staan praten voordat we verder zijn gereden om een bezoekje aan Lake Barrine te brengen. Daar hebben we gezellig en heeeeel lekker wat gegeten met uitzicht op het meer. Hier zijn we ook even gaan kijken bij de twee Kauri pines (deze 2 bomen worden ook wel de Twins genoemd) die 80 meter hoog en ongeveer 1000 jaar oud zijn. Als laatste zijn we naar nog een Curtain Fig tree genaamd de Cathedral Fig tree gereden. Wederom zeer indrukwekkend!!
Bij terugkomst bij het resort zagen we vlak voor het resort in een veldje een hele groep kangoeroe's. Hier hebben weer wat foto's en wat filmpjes gemaakt. Wat een schatjes zijn het toch die kangoeroe's of in dit geval waren het wallaby's. De rest van de dag hebben we lekker gerelaxt en de meiden lekker gezwommen ook al was het maar 21 graden (we zitten op ongeveer 700 meter hoogte vandaar dat het wat fris is).

Morgen weer een reisdag van Lake Tinaroo naar Port Douglas. Op naar de warmte en het subtropische in de wouden bij Port Douglas. Vandaar uit willen we eventueel het Daintree OERwoud gaan bezoeken. Dat is verre weg het oudste tropische oerwoud op onze aarde. Zelf het amazone oerwoud is veel jonger.

To be continued.......

1. Gilles Lindhout:
    2 augustus 2017
    Bijzondere bomen en een bijzonder beestje: Vogelbekdier. Dacht dat ze veel groter waren. Mooi verslag Nordwin en weer van die prachtige foto,s. Liefs allemaal