27/28/29-07 Airlie Beach - Sailtrip WHITSUNDAY Islands

29 juli 2017 - Whitsunday Island, Australië

De zeiltrip naar de WHITSUNDAY Islands zit er helaas weer op. Het was werkelijk fantastisch. We hebben zo genoten. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat zoveel bijzondere indrukken opgedaan. Op 27-07 om 13:00 zijn we vertrokken uit de haven en naar Manta Ray Bay gevaren. Daar hebben we gelijk onze eerste snorkel tocht gemaakt. Fantastisch maar we konden goed zien dat de storm van maart dit jaar (de cyclone) veel schade heeft aangericht aan het koraal. De captain van de boot (een catamaran) was een Kiwi die al 12 jaar in Australië woont genaamd Harry en een Nederlandse gozer genaamd Maarten die aan het reizen is en via dit baantje wat bijverdient. Beide hele gezellige blokes (mannen). Het eten was heerlijk aan boord en alles was gewoon goed verzorgd. We hadden samen met Marthel & Mariel en de kids een deel van de boot voor ons zelf als slaapverblijf. De andere op de boot waren 2 zussen uit Spanje, een Chileen, 2 vriendinnen uit Engeland, een Duitse Moeder met dochter, een Italiaanse en een Frans stelletje. Het was allemaal heel relaxt en gelukkig geen party boot hahaha. 's Avonds hebben we voor het eerst goed de zonsondergang kunnen aanschouwen en vastleggen op camera aangezien de zon in het westen ondergaat en wij nu aan de west kant zaten. Uiteraard kunnen we de zonsondergang wel zien maar niet dat de zon in zee verdwijnt. Maar vandaag dus wel :-). Ook konden we vanaf de zeilboot het melkwegstelstel weer heel goed zien en hebben we vele vallende sterren gezien.

De volgende dag, 28-07, werden we alweer vroeg gewekt voor het ontbijt, 07:00. Na het ontbijt zijn we verder gevaren naar een volgende snorkelplek. Wederom erg mooi en daar zat ook een 'A Humphead Maori Wrasse fish' oftewel een hele grote vis genaamd "George". Deze vis soort is heel bijzonder want het mannetje heeft meerdere vrouwtjes in zijn territorium en als het mannetje overlijd dan wordt 1 van de vrouwtjes een mannetje.... uhmmmm. Daarna stond toch wel het spektakel stuk op de planning oftewel Whitehaven Beach. Bij Whitehaven Beach aangekomen gelijk schilpadden gezien. De meiden waren onder de indruk.... Toen met het 'dinkie' (het kleine bootje) naar het vast te land gevaren om naar het lookout point van Whitehaven Beach te gaan. Adem benemend om Whitehaven Beach weer te aanschouwen en op dat unieke zand te lopen. Het zand is zo fijn dat het piep onder je voeten. Het is aangetoond dat dit zand het fijnste zandstrand van de wereld is. Het is zelfs gebruikt voor de hubble telescope. Bij het strand van Whitehaven Beach hebben we vele stringrays gezien en heeft Olin er 1 op film weten vast te leggen! Aangezien het zand van Whitehaven Beach niet meer op natuurlijke wijze wordt aangevuld (via een in zee gedoofde vulkaan) is het een kwestie van tijd dat dit verdwijnt. Wat Es en Nord hier heel erg goed opviel is dat de kustlijn van Whitehaven Beach enorm is beschadigd door de cylcone. Maar het is nog steeds indrukwekkend!!!

We zouden die nacht weer doorbrengen bij Manta Ray Bay omdat die Bay een rustige zee heeft en op de terugreis hebben we dolfijnen gespot. Helaas te ver en te kort voor goede foto's, Joehoe. Helaas nog geen walvissen en zeeschildpadden gespot. Es & Nord hebben 's avonds met Mart, de schipper Harry, 'dekknecht' Maarten en het Italiaanse meisje tot laat op het dek gezetten (naast de 2 die op het voordek in slaap waren gevallen hahaha). Was erg gezellig en hebben veel gelachen.
De meiden sliepen snel want die waren helemaal op van alle indrukken die ze op doen.

29-07 is onze laatste dag oftewel onze laatste uurtjes op de Whitsundays. Nog 1 keer snorkelen en dan begint de terugreis naar de haven alweer. Bij het ontwaken en ontbijt spotten we in eens walvissen. Ze waren ver weg maar konden het toch heel goed zien. Ze waren actief en ze bleven maar springen (zie de foto's). Tijdens het terugvaren drong het besef door dat we vandaag gaan opsplitsen. Mart&Mariel met kids en wij gaan vanaf nu apart reizen. Dit omdat Mart&Mariel&co over een week al op het vliegtuig stappen en wij pas een week later.
Bij aankomst hebben we gezellig nog wat samen gedronken en hebben we afscheid van elkaar genomen. Onderweg zijn we elkaar nog tegengekomen bij de supermarkt (Coles)... hahaha en vanavond al geappt. Wij zijn vandaag ook maar gelijk verder gaan reizen en zitten nu in Townsville (Gilles, we zitten in ' The Gulls Apartments'). We zitten in een goed verzorgd apartementencomplex tussen vele dart aussies. Zij hebben hier een tournooi en zijn er vriendelijk en gezellig. We werden gelijk uitgenodigd voor een poolparty hahaha. Voor morgen staat Magnetic Island op de planning....... Rondscheuren in een klein autotje, een wildlife parkje bezoeken en nog veel meer.....
We zijn benieuwd.

Oh ja, zie de vele toegevoegde foto's in het album '27/28/29 – 07 Airlie Beach - Sailtrip WHITSUNDAY Islands'!!!!!!!

To be continued.........

1. Gilles Lindhout:
    29 juli 2017
    Geweldige foto,s en wat een natuur hebben jullie gezien .Nou wij genieten mee hoor en kunnen er geen genoeg van krijgen.Ook wel een beetje jaloers ! We zijn benieuwd naar de verdere avonturen en kijken uit naar het vlg.verslag Goed gedaan Nord, je kan zo bij de krant.Groetjes en genieten. Pa/Ma
  2. Natalie:
    30 juli 2017
    Jeetje echt wel indrukwekkend. Veel plezier nog